sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Jaksan uskoa parempaan!

Jos etukäteen olisi tietänyt minkälainen taival syöpädiagnoosin jälkeen on käytävä läpi olisin varmasti musertunut vastoinkäymisten alle. Mutta yksi ongelma kerrallaan, parempaan tulevaan toivoen on vaan jaksanut sinnitellä eteenpäin.

Vähän olen yrittänyt lueskella, tästä vena jugulariksen trombista eli kaulalaskimotukoksesta. Aika vähän tietoa löytyy eli aika harvinainen laskimoportin komplikaatio, mutta onneksi se huomattiin "ajoissa" eikä esimerkiksi siinä vaiheessa, kun hyytymä klöntti on keuhkoissa tai päässä. Toisaalta mä olen helpottunut, että sentään jotain löytyi, eikä se jotain ole syöpä. Tämä tukos voi siis osaltaan olla syy mun kuumeiluun ja huonovointisuuteen.
Uutena ongelmana eilen huomasin, että oikea eli tukospuolen käsi ei nouse kunnolla ylös. Itse arvelen, että olkapään alueella on niin paljon turvotusta, että jänteet on pinteessä, kun kädessä ei juurikaan ole kipua, hartia on ollut jonkin verran kipeänä.

Viikonloppu on muuten mennyt ihan mukavasti. Poikien kanssa on leikitty puistossa ja pyöräilty. Puutarhatöihin en nyt kykene muuten kuin vähän siemeniä istuttelin. Toivottavasti kunto kohenee sitä myötä, kun lumet sulaa. Hollannin matkalla kerkesin suunnitella kaikenlaista puutarhaan.
Lämpöä, aurinkoa ja parempaa terveyttä toivoen uuteen viikkoon.

3 kommenttia:

  1. Vena jugularis trombi - nimi kerrassaan ; )
    Hyvä, että huomattiin, hyvä hyvä hyvä ! Hitto sentään, kyllä niitä krämppiä vaan ilmaantuu. Mulla on jalat vaivana. Ihme särkyä. Yöllä herään särkyyn, vaikka olen illalla ottanut kipulääkettä. Eikä mikään sisu sun muu suomalainen luonne auta. Kyllä ihminen on haavoittuvimmillaan sairauksien ja kipujen kohdatessa. Koitetaan ottaa kevät avosylin vastaan ; ) Kaikkea hyvää, linnun laulua ja kukkasia sitten aikanansa !
    pirtsikka

    VastaaPoista
  2. Niinkuin pirtsikkakin, makustelin tuota vena jugularista. Se kuulostaa paljon hienommalta kuin laskimotukos. Mutta todella: auetkoon vena ja laskekoon febris, näin toivon! :)

    VastaaPoista
  3. Mä voin täällä manata, että menisin lenkille, mutta kun on jugularis ihan tukossa. ;)

    VastaaPoista